Senin, 21 Januari 2013

MANGKUK, MADU DAN SEHELAI RAMBUT

MANGKUK, MADU DAN SEHELAI RAMBUT


Suatu ketika Rasulullah Saw bersama para sahabat Beliau yaitu Abu Bakar Sidiq, Umar bin Khatab dan Ustman bin Affan bersilaturrahim ke rumah Ali bin Abi Thalib. Ketika mereka sedang duduk-duduk, datanglah Fatimah yang membawakan semangkuk madu. Ketika madu diletakkan diatas meja, tiba-tiba jatuhlah sehelai rambut tepat di dekat mereka. Melihat hal tersebut, Rasulullah kemudian meminta para sahabat untuk membuat sebuah perbandingan terhadap ketiga benda diatas meja, yaitu mangkuk yang cantik, madu dan sehelai rambut.


Abu Bakar Sidiq yang mendapat kesempatan pertama kemudian berkata: "Iman itu lebih cantik daripada mangkuk yang cantik, orang yang beriman lebih manis daripada madu dan mempertahankan iman lebih sulit dari meniti sehelai rambut." Mendengar jawaban Abu Bakar Sidiq, Rasulullah tersenyum kagum.


Kemudian Beliau meminta Umar bin Khatab untuk mengemukakan pendapatnya. Umar bin Khatab berkata: "Kerajaan itu lebih cantik daripada mangkuk , rajanya lebih manis daripada madu dan memerintah dengan adil itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut." Mendengar jawaban tersebut, Rasulullah kembali tersenyum.


Kemudian Beliau menoleh kepada Ustman bin Affan, dan Ustman bin Affan pun berkata: "Ilmu itu lebih cantik daripada mangkuk, seorang yang gemar menuntut ilmu lebih manis daripada madu dan beramal dengan ilmu yang dimiliki itu lebih sulit daripada meniti sehelai rambut."


Rasulullah kemudian menoleh kepada Ali bin Abi Thalib untuk meminta pendapatnya. Ali bin Abi thalib selaku tuan rumah kemudian berkata: "Tamu itu lebih cantik daripada mangkuk, memuliakan tamu lebih manis daripada madu dan membuat tamu senang hingga ia tiba kembali dirumah lebih sulit dari meniti sehelai rambut."


Rasulullah kemudian berpaling kepada Fatimah yang masih berdiri disana, kemudian Beliau pun memberi kesempatan kepada Fatimah untuk mengungkapkan pendapatnya. Fatimah berkata: "Wanita itu lebih cantik daripada mangkuk, wanita yang memakai purdah lebih manis daripada madu dan mendapatkan seorang wanita yang tidak pernah 'dilihat seorang pun kecuali mukhrimnya' lebih sulit dari meniti sehelai rambut." Rasulullah kembali tersenyum kagum mendengar ungkapan-ungkapan tersebut.


Kemudian Beliau pun bersabda: "Mendapatkan taufik untuk beramal itu lebih cantik daripada mangkuk, beramal dengan perbuatan baik lebih manis daripada madu dan beramal dengan ikhlas itu lebih sulit daripada meniti sehelai rambut."


Bahkan Jibril yang hadir dalam pertemuan tersebut turut pula membuat sebuah perbandingan: "Menegakkan agama itu lebih cantik daripada mangkuk, meluangkan waktu, tenaga dan segala yang dimiliki untuk agama lebih manis daripada madu, dan mempertahankan agama hingga akhir hayat itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut."


Dan Allah dalam sebuah hadist Qudsi berfirman membuat sebuah perbandingan: "Syurga Ku lebih cantik daripada mangkuk yang cantik itu, nikmat syurga Ku lebih manis daripada madu, dan jalan menuju syurga Ku lebih sulit daripada meniti sehelai rambut."

(dikutip dari lembar taujih UKMI Ar-Rahman)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar